Hvorfor forsvandt mine gulerødder?

I et af de 2 bede tilsået med spinat som forkultur 31. marts, såede jeg som forsøg en række sommergulerod 3. april.- De var spiret før regnen. Men da jeg igår tog den fladt lagte fiberdug af mine bede, var der ikke en eneste gulerodsspire tilbage, også mange spinat var væk i netop det bed.

De 2 bede er altså behandlet ens. Eneste forskel er, at gulerodsbed ikke har fået gødning før såning.

Mit spørgsmål er da, om det fladt lagte fiberdug har skadet gulerod, eller om den manglende gødning er årsagen? Jordlopper? En tredie årsag kunne være, at jeg ikke har sået gulerod dybt nok, så rodhalsen er blevet blottet af regnen og derfor var mere udsat.

Jeg har før oplevet, at spæde spirer af gulerod og dild er forsvundet efter regn under fladt fiberdug. Kan fladt fiberdug skade små spirer i kraftig regn? – Et tredie bed med spinat sået 4 dage før, står med kraftig spinat, selvom det også var dækket med fladt fiberdug.

Med venlig hilsen
Clara Andersen, maj 2003

Svar

Det er svært at svare på, når man ikke selv har iagttaget udviklingen. Jeg kan imidlertid se et par muligheder og udelukke nogle af dine forslag:

  • Fiberdug giver et lidt fugtigere klima, som tiltrækker snegle, som måske kan lide gulerødder bedre end spinat.
  • Jeg har set gulerødder bliver slidt væk af fiberdug i blæsevejr – derfor dækker jeg først senere eller bruger vækstbuer. Jeg har ikke set noget lignende ved kraftig regn, men det kan ikke udelukkes.
  • Det skyldes ikke manglende gødning – det skal gulerødderne først bruge på et senere tidspunkt.
  • Gulerødder skal sås øverligt – jeg har ikke erfaring med, at de kan sås for øverligt.
  • Jordlopper går ikke på gulerødder og spinat, kun på planter af kålfamilien.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor forsvandt mine gulerødder?