Kan jeg bruge frisk eller halvt omsat græsafklip som jorddække under jordbærplanter?

Kan jeg bruge frisk eller halvt omsat græsafklip som bunddække under jordbærplanter i stedet for halm? Jeg har overtaget et hus med en stor kompostbunke med græsafklip, og der kommer stadig mere.

Med venlig hilsen
Susanne Mønster, maj 2003

Svar

Du kan godt bruge græsafklip under jordbærplaterne i stedet for halm. Hvis der er mos i græsset, kan mosset dog gro videre i bedet. Vent med at lægge jorddække i jordbærbedet til risiko for nattefrost er helt udelukket i dit lokalområde. Hvis jorden ikke er dækket, vil varme, som er lagret i jorden i løbet af dagen, afgives nemlig om natten og kan redde blomster og anlæg til bær fra frostskader.

Med venlig hilsen
Susanne Mørk-Jensen
Agronom, Susannes have

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan jeg bruge frisk eller halvt omsat græsafklip som jorddække under jordbærplanter?