Hvor sent kan man udplante blomkål og grønkål som 2. afgrøde?

Hvor sent kan man udplante blomkål og grønkål, hvis man ønsker at medtage dem i sædskiftet efter midlertidige kartofler (sava). Er det muligt at få et godt resultat, hvis man sår i potter i begyndelsen af juni og udplanter i juli? Er kartofler sat i april mon klar til den tid, og kan man evt. få dem til at gro hurtigere?

Med venlig hilsen
Joahnne Nielsen, april 2002

Svar

Kartoflers udvikling

Vi starter med kartoflerne. Hvis de er sat i april, vil de i løbet af juli kunne spises som ny kartofler. De vokser helt ind i august, forudsat at der ikke kommer kartoffelskimmel. Hvis det er tilfældet, skal de aftoppes, men blive i jorden og afmodne 2–3 uger for at få en overflade, så de kan holde sig. Så du kan ikke tage dine kartofler op i førend tidligst fra midten af august og det er da for sent at plante kålen. Men du kan udplante efterhånden, som du graver dagens kartoffelforbrug op.

Du kan i april dække kartoflerne med fiberdug. Det vil give en hurtigere udvikling.

Grønkål som 2. afgrøde

Grønkål kan man udplante helt frem til starten af august, men du skal selvfølgelig så, så der er tilpas store planter at plante ud af. Så et hold 1. juni og et nyt hold til Sct. Hans, så er der planter. Tynd dem ud eller så tyndt på såbedet, så du kan plante dem om med god rodklump, eller så i potter. Det kræver dog god pasning med vand.

Blomkål som 2. afgrøde

Hvis du vil forsøge med blomkål, så skal du bruge en hurtig udviklende sort – en forårssort. Spørg din frøleverandør. Her bør du nok bruge potter, og det er lidt sværere at forkultivere blomkål, da det er en mere krævende plante med hensyn til god pasning med vand og næring. De allertidligste sorter har en udviklingstid på ca. 2 måneder, men hertil skal lægges et antal dage, da udviklingen går væsentlig langsommere i efteråret, hvor både varme og dagslængde er stærkt i aftagende. Så selv om du sår først i juni og udplanter i starten af juli, vil du tidligst kunne have blomkål omkring 1. oktober.

I artiklen »Salat er andet end Hjerter Es« kan du til allersidst se eksempler for to salatsorter på, hvordan antal udviklingsdage stiger med senere såning.

Om du når at få succes med blomkålen afhænger også af, hvor tidligt at du får første nattefrost. Så du må prøve dig frem og gøre dine egne erfaringer i dit lokalområde. Hvis du har en lokal grøntsagsavler, så kan du evt. prøve at spørge ham/hende.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor sent kan man udplante blomkål og grønkål som 2. afgrøde?