Er rabarberblade giftige?

Jeg har hørt, at rabarberblade er giftige og derfor ikke må anvendes til madlavning. Kan dette have sin rigtighed?

Med venlig hilsen
Helen Hansen, juni 2003

Svar

Rabarber, Rheum rhabarbarum, indeholder oxal-, æble- og citronsyre, hvorfor det normalt anbefales at tilsætte CaCl2 for at neutralisere grød o.a. Det er formentlig årsagen til, at du har hørt som du har.

Planten, der tilhører skedeknæfamilien (også kaldet syrefamilien) stammer fra Asien og er ikke decideret giftig i traditionel forstand, men syreindholdet kan virke svagt ætsende f.eks. på tandemalje og influere på kroppens syre-basebalance. Lægerabarber, Rheum officinale, har tidligere været anvendt som medicinplante mod diarré på grund af rodens indhold af bitterstoffer. Udtræk af rabarber angives visse steder som sprøjtemiddel mod bl.a. porremøl, hvor den anbefalede mængde er ca. ½ kg blade pr. 3 liter vand, evt. tilsat lidt brun sæbe. Det kan altså virke toksisk på insekter.

Du behøver ikke frygte for rabarbergrøden, marmeladen eller forsommerens lækre rabarberkage, men kan blot undlade at anvende bladene. Gør du dét, anbefaler jeg, at du tilsætter noget syreneutraliserende.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er rabarberblade giftige?