Hvorfor er der ingen frugt på min tomatillo?

Jeg har et stk. tomatillo i mit drivhus, som ingen frugt giver. Den står direkte i jorden og får vand fra et drypvandingsanlæg med gødning, samt sol 90% af dagen.

Den gror fint, er her først i august 2 m. høj og har mange blomster. Den får også hylstrene, men de falder af, når de er 1–2 cm. i diameter, og der er ingen frugt i. Drivhuset står konstant åbent, og der er mange bier og svirrefluer i drivhuset.

Med venlig hilsen
Marianne, august 2003

Svar

De manglende frugter har antagelig intet med din dyrkningsindsats at gøre. Tomatillo gror, uden at du behøver at gøre noget som helst på friland,, blot den står solrigt. Men andre har haft samme oplevelse, som du nu har.

Helt tilbage i 1994 uddelte Tidsskriftet Praktisk Økologi sammen med Frøsamlerne frø af tomatillo til sine medlemmer. Dengang var tomatillofrø endnu ikke i handelen. Og i den forbindelse fik vi tilbagemeldinger om tre planter, der ikke gav frugt – her er et indlæg om det fra Praktisk Økologi:

Standardbemærkningerne hos de, der har prøvet at dyrke tomatillo i sommer er: »Det er da nogen, der vil noget«. »Den er ved at erobre hele drivhuset«. »Vi er ved at drukne i tomatilloer«.

Men redaktionen har foreløbig tre »anmeldelser« på tomatilloplanter, som ikke har sat spor frugt. Det vækker til eftertanke.

Første tilfælde er et drivhus, hvor der kun er adgang indefra huset, og dyrkeren mener ikke, at der er bestøvende insekter i drivhuset. I andet tilfælde er der kun en enkelt plante i haven. Tredje tilfælde er hos Lila Towle (formand for Frøsamlerne) i drivhuset, hvor hun har én meget stor tomatilloplante helt uden frugtsætning – Lila har tidligere dyrket tomatillo uden problemer.

Vi har ingen forklaring. Første gæt var manglende bestøvningsmuligheder. Men Lila Towle har slået efter i bøgerne, og tomatillo er med perfekte blomster og selvbestøvende. Så dette er ikke forklaringen. Er der flere tilfælde, og er der nogen, der har en forklaring?

Så indtil videre er der ingen forklaring. Der er ingen grund til at dyrke tomatillo i drivhus – der bliver masser af frugter på friland – og her er bedre plads til en ekstra plante. Jeg har dyrket tomatillo i 10 somre nu, og har aldrig oplevet fænomenet.

Hvis nogen har en forklaring, så send venligst en kommentar til det her svar.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor er der ingen frugt på min tomatillo?