Hvor finder jeg frø af butternutsquash, og må man importere frø fra USA?

Hej,

Jeg vil meget gerne have fat i nogle butternutsquash, som jeg kender fra USA. Deres latinske navn er Cucurbita moschata. Ved I, hvor jeg kan købe squashen eller frøene?

Ved I forresten, hvad loven siger med hensyn til at bringe frø fra USA og så dyrke dem her i Danmark? Jeg ved, at USA ikke selv tillader, at man tager udenlandske frugter ind i landet.

Tak.

Med venlig hilsen
Tine, januar 2004

Svar

Den nemmeste måde at få fat i frø af butternutsquash på er at bestille fra The Organic Gardening Catalogue i England (et samarbejde mellem Chase Organics og den engelske økohaveorganisation HDRA). De tilbyder både butternut og cobnut, som er en græskarsort af butternuttypen, der er fremavlet i Storbritannien.

De fleste havefrø (ikke tomater og ikke f.eks. kartofler og løg) kan, såvidt jeg husker, importeres af private i små mængder til eget brug. Et firma, der sælger små og billige portioner, og er meget flink til at sende dem til Danmark, er Pinetree Garden Seeds i staten Maine.

Selv har jeg haft svært ved at få ordentlige frugter af butternut, da Cucurbita moschata, moskusgræskar, er mere varmekrævende end f.eks. pumpkins og kæmpegræskar (inkl. hokkaido og buttercup). Men jeg kender en frøsamler i Nordjylland, der har fået en kæmpehøst, også af butternut, ved at starte meget tidligt, gøde godt med møg, og dække de små planter med fleece i de første uger.

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor finder jeg frø af butternutsquash, og må man importere frø fra USA?