Kan tallerkensmækkere bruges som bunddække mellem løg?

Jeg har mellem mine løgplanter nogle fremspirede tallerkensmækkere. Kan jeg bare lade dem gro som et bunddække mellem løgene?

Med venlig hilsen
Heidi Rom Petersen, maj 2002

Svar

Tallerkensmækkere er et effektivt bunddække og meget smukt, men de overvokser meget hurtigt alt andet i et bed, så de dur bestemt ikke som bunddække mellem spiseløg. Spiseløg bryder sig ikke om konkurrerende planter.

Hvis det er blomsterløg er det ok, da de er visnet ned, inden tallerkensmækkerne bliver store. Men er der andre lave planter i bedet, dur det ikke, de vil ligesom spiseløg blive overvokset. De ikke rankende typer kan dog bruges i blomsterbede.

Du bør hurtigst muligt fjerne dem eller grave dem op og plante dem et sted hen, hvor de kan få lov til at udfolde sig i al deres pragt og vælde. Jeg har set et kålbed i september forsvinde helt under tallerkensmækkere – eller nasturtium, som de også hedder. Bortset fra under høje afgrøder som majs og høje tomater egner de sig ikke – og her skal de rankende typer endda holdes nede fra planterne. Her er jordkløver eller sneglebælg i øvrigt meget bedre, da de tilfører kvælstof i stedet for at bruge kvælstof, som tallerkensmækker gør.

Tallerkensmækkere har dog en god egenskab: hvide fluer bryder sig ikke om at være i nærheden. Nogle planter i bunden af drivhuset kan holde hvide fluer ude. Men de skal jævnligt hives ned fra tomatplanterne og klippes noget tilbage.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan tallerkensmækkere bruges som bunddække mellem løg?