Hvor fås frø af græskarsorten Lady Godivia?

Jeg læser med stor interesse jeres Havenyt. Jeg har i rigtig mange år holdt Praktisk Økologi, da jeg har en stor køkkenhave til grønsager.

De sidste 5 år har jeg haft stor glæde af græskar, særlig røde og grønne vintergræskar. På biblioteket har jeg lånt en bog »Dejlige græskar« af Elisabeth de Lestrieux. I den har jeg fået interesse i at dyrke græskar, hvor det er kærnerne, som kan spises.

Firmaet Twilley i USA skulle føre sorten ‘Lady Godiva’ (iflg. Bog fra 1997). men da jeg er en 60 årig »pige« og ny med hensyn til PC, har jeg fået vores søn til at hjælpe/søge på nettet. Det er lykkedes at finde firmaet, men den nævnte sort frø føres vist ikke.

Kan Havenyt hjælpe mig, så jeg kan så frø i år?

Med venlig hilsen
Anette Therkildsen, februar 2004

Svar

Der er i hvert fald to steder, hvor man i 2007 kunne få sorten. Både Fuglebjerggaards Netbutik og Runåbergs fröer havde græskar-(el. pumpkin)sorten ‘Lady Godiva’, der udmærker sig ved at have »nøgne« frø, altså frø uden frøskal, som man kan spise (evt. tørret og ristet) uden at skulle pille dem. Det er også den type, man bruger til at presse den sunde græskarolie af.

Lady Godiva var en from engelsk adelskvinde i den 11. århundrede. Ifølge legenden lovede hendes stenrige og magtfulde ægtemand at ophæve den tunge beskatning af byen Coventrys fattigfolk, hvis fruen ville ride nøgen gennem byens markedsplads – og hun gjorde det! Derfor navnet for sorten med de nøgne frø…

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor fås frø af græskarsorten Lady Godivia?