Hvorfor bliver mine porrer slatne og falder sammen midt i august?

Jeg har i sommeren 2001 haft et problem med mine porrer, de faldt sammen midt i august, hvor de begyndte at blive bløde og slatne og en lille smule fedtede/slimede. Haven dyrkes økologisk, dog har der i porrebedet været dyrket porrer to år tidligere. Nu er mit spørgsmål så : hvad er det, der har angrebet mine porrer? Når jeg ser i de forskellige havebøger under sygdomme, står der normalt ikke andet end, at porrer sjældent angribes af sygdomme og skadedyr.

Tak for et godt blad og et godt initiativ med hjemmesiden.

Med venlig hilsen
Jens Nørgaard Johansen, marts 2002

Svar

Ud fra dine oplysninger er det ikke til nøjagtigt at sige, hvad der har været galt med dine porrer. Desværre er det ikke sjældent, at porrer angribes af sygdomme og skadedyr, så der er flere muligheder. Det kan bl.a. skyldes angreb af knoporm og løgflue eller forskellige svampeangreb. Så du larver i jorden eller på planten, pletter på bladene eller små sorte kugler på rødderne? I alle tilfælde er det en god ide at overholde sædskiftet, da sygdomsproblemer ellers forstærkes. Se f.eks. artiklerne her på Havenyt.dk under Sædskifte og naboplanter.

Med venlig hilsen
Anette Nørbo Asplund

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor bliver mine porrer slatne og falder sammen midt i august?