Kan man købe stikløg, som er mindre stærke?

Jeg er ved at bruge de sidste af mine løg fra 2003. Hvordan kan det være, at løgene stadig er så enormt stærke i smagen? Kan man købe stikløg, som er mindre stærke? Og hvordan kan det mon være, at mine hjemmedyrkede løg er sværere at skrælle end de løg, jeg køber i butikken?

Med venlig hilsen
Kirsten Andersen, marts 2004

Svar

Den første betingelse for at kunne sammenligne forskellige løg er, at man kender sorten. Der er store forskelle fra den ene sort til den anden, både i størrelse, smag og holdbarhed. Det gælder hvad enten de er startet som stikløg eller man har sået selv.

Ofte bliver sorten ikke oplyst, når man køber stikløg, og det gør den vel heller ikke altid, når man køber spiseløg.

Foruden disse genetiske forskelle er det også af betydning, hvordan løgene opbevares. Sker det for varmt og lyst er der fare for, at de begynder at spire og derved bruger den opsamlede næring til grønne skud.

Med hensyn til om skallen er let eller svær at få af, tror jeg mest det beror på sorten. Jeg lægger altid mine i lunkent vand et par minutter, før jeg piller dem. Så løsner skallerne nemmere, og de knækker ikke bare i små stykker.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man købe stikløg, som er mindre stærke?