Hvor høje bliver valske bønner?

Jeg har sået valske bønner. Hvor høje bliver de, og hvad klatrer de godt op ad? Skal det være stokke, eller er net også godt?

Med venlig hilsen
Hanne Larsen, maj 2002

Svar

Valske bønner eller hestebønner, som de også kaldes, findes i forskellige højder afhængig af sort, lige fra 30–40 cm og op til 1,5 m. Den almindelige hestebønne bliver dog omkring 75 cm.

Botanisk set hører hestebønne, Vicia faba, ikke til samme slægt som havebønne, Phaseolus vulgaris, og pralbønne, Phaseolus coccineus. Dette ses f.eks. på bladene, der hos hestebønne sidder parvis over for hinanden, mens de »ægte« bønner har bladene siddende 3-koblede som på et kløverblad.

Også deres vækstmåde er forskellig. Hvor bønner slynger sig med stænglen og derfor vokser bedst op ad stænger, har hestebønnen en opret vækstform. Den bedste måde at støtte sine hestebønner på er derfor at sætte et par pæle i jorden omkring dem og spænde tråde ud imellem, ligesom man kan støtte hindbær.

Med venlig hilsen
Anette Nørbo Asplund

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor høje bliver valske bønner?