Hvor kan jeg købe stikløg til at lægge i efteråret?

Jeg har ladet mig fortælle, specielt fra mennesker med ande etniske baggrund, at det er bedst ligesom med hvidløg at sætte almindelig løg om efteråret med vinterdække. Løgene skulle have godt af frosten, men det er umulig at opdrive stikløg i efteråret i Danmark, og dem man havde i april er for længst »spiret« væk.

Kan det lade sig gøre at finde gode stikløg?

Med venlig hilsen
Maggie Sumner, april 2004

Svar

Stikløg sat i september er ikke en sikker afgrøde, så det er ikke tilrådeligt at sætte andet end et par rækker til tidlig høst. Jeg har dog ikke prøvet at vinterdække dem – det er vanskeligt, da de når at sætte løgtop inden vinter. Nogle år klarer de vinteren rigtig godt. Andre år er der måske kun halvdelen, som er i live i foråret. De er heller ikke så gode til at tørre og opbevare til vinterbrug som de sorter, vi sætter i foråret.

Læs mere og se foto af de tidlige nyhøstede løg.

Du kan købe disse stikløg flere steder, bl.a. hos Solsikken og i Danfrøbutikker.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor kan jeg købe stikløg til at lægge i efteråret?