Hvordan får man broccoli til at lykkes?

Jeg har i år forsøgt mig med 2 sorter broccoli – ‘Romanesco’ og ‘Waltham’. Sidstnævnte fra økologiske frø. Planterne blev flotte, men løb i stok istedet for at danne de grønne broccolibuketter. Hvad har jeg mon gjort forkert?

Med venlig hilsen
Tanja Scheel, Bornholm, august 2004

Svar

Når du skriver, at dine broccoli løb i stok, formoder jeg, at du mener, at de er begyndt at blomstre. Jeg tror, at der har været grønne broccolibuketter – de har sikkert bare været så små, at du ikke har set dem, inden de sprang ud. Broccoli er jo egentlig blomsterknopperne, vi spiser, mens de endnu ikke opleves som blomsterknopper.

For at lykkes, skal broccoli både gødes og vandes godt. Risikoen for at planter løber i stok (blomstrer for hurtigt) øges, hvis planter står for tæt eller har haft det for tørt. ‘Romanesco’ plejer ikke at sætte hoved før hen på efteråret og kan være en lidt vanskelig sort at få til at lykkes. Men den er utrolig velsmagende – og smuk.

Du kan prøve at skære blomsterne af og håbe på, at planten sætter nogle små buketter i bladhjørnerne. Netop ‘Waltham’ skulle kunne give en stor høst af sideskud. Jeg tror ikke ‘Romanesco’ giver sideskud. Jeg har dog kun dyrket den så sent, at den ikke har haft mulighed herfor, men jeg har aldrig set det omtalt som en mulighed. Du kan også bare opgive projektet for i år og så spinat, vårsalat eller ræddiker i stedet for. Det kan lige nås.

I øvrigt skal man ikke så ret mange broccoliplanter ad gangen, da de industrisorter, som man også sælger til private haveejere, alle sætter hoved færdig til høst indenfor få dage. Jeg havde en lille halv snes planter med flotte broccolihoveder, som alle var høstklare inden for to dage. Så også ved broccoli gælder det om at så lidt og tit. Måske findes der nogle gamle sorter, som har en længere høsttid.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan får man broccoli til at lykkes?