Hvordan ser almindelig og vild rucola ud?

På Havebænken er der en diskussion om henholdsvis almindelig og vild rucola, og jeg vil gerne have et billede af henholdsvis vild og almindelig rucola ud på siden til hjælp for alle forvirrede, inklusiv undertegnede.

Med venlig hilsen
Charlotte Olden–Jørgensen, juni 2002

Svar

Jeg har desværre ikke almindelig rucola, Eruca vesicaria ssp. sativa, i andet end blomster– og frøsætningsstadiet lige nu, så bladbilledet er desværre ikke særligt godt, og den jeg har har varierende bladformer. Det er fra frø, som jeg har fået foræret. Man se et billede heraf i artiklen Rucola – salat med masser af smag.

Almindelig rucola

Blade af almindelig rucola. De kan have forskellig form fra plante til plante. Nogle gange mere indskårne, andre gange mindre. Foto: Karna Maj

To slags vild rucola?

I øvrigt er jeg også lidt forvirret, da det viser sig, at den vilde rucola, Diplotaxis tenuifolia, som jeg har sået for flere år siden, og hvor frøet var fra det tyske frøfirma Sperli, er helt anderledes end den vilde rucola, som jeg har sået fra Dæhnfeldt i år. Både smags– og konstistens– og udseendemæssigt er der forskel. Men det er lidt svært at sammenligne, da den ene er fra en gammel plante med store blade og den anden først lige har fået det første hold store rigtige blade. Den fra Sperli er mere glat og efter min mening mere behagelig at have i munden. Jeg tror også den smager af lidt mere, selv på samme udviklingstrin, men det er jo kun en fordel, hvis man er til den stærke sennepssmag. I øvrigt er den mere mørkegrøn – det kan dog skyldes forskel i gødningsniveau – og efter min mening mere dekorativ og ligner mere den, man kan købe i forrretningerne.

Vild rucola

Blade af almindelig rucola. Øverst to blade af vild rucola af frø fra Sperli, nederst to blade af frø fra Dæhnfeldt. Foto: Karna Maj

Blomsterne er meget forskellige

Den vilde rucola fra Sperli har gule blomster som den vilde form sandsennep, Diplotaxis tenuifolia, som kan findes vildt i Danmark, men sjældent. Den almindelige har nogle ret særprægede hvide blomster med mørke marmoringer og nogle meget store frøskulpe, hvor vild rucolas er meget mindre.

Almindelig rucola

Blomst og frøskulpe af almindelig rucola. Foto: Karna Maj

Blomst af vild rucola.

Blomst af vild rucola. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan ser almindelig og vild rucola ud?