Hvor høje bliver Jordskokker?

Jeg har for første gang haft Jordskokker, og de vokser. Den højeste er nu 3,2 m høj. Bliver de ved med at vokse, og hvor høje bliver de egentligt?

Med venlig hilsen
Dennis Nass, september 2004

Svar

Den kølige og fugtige sommer her i 2004 har været helt perfekt for jordskokker. Over 3 meter lyder godt nok højt, men jeg så Søren Ryges på TV den anden aften, og de var næsten lige så høje. Vækstsæsonen for plantetoppen er ved at være slut, også for jordskokker. Normalt bliver de 2,5–3 m høje, så jordskokker skal man tænke over, hvor man planter i køkkenhaven, da de kaster megen skygge.

Så nu er det bare spændende om det også giver masser og store knolde nedenunder. Søren Ryge forsøgte at grave jordskokker op, men fandt ingen. Han så lidt undrende ud, og det er der sikkert også mange haveejere, som har været. Han må have været uheldig, for jordskokkerne er under dannelse med fine hvide knolde. Jeg har gravet en plante op, som stod halvt ude på¨havegangen, og her var der knolde under dannelse – se nedenfor.

I øvrigt smager de små jordskokker rigtig godt – meget sprøde. Det er lidt som at spise nye kartofler. Det yderste lag kan man i øvrigt, mens de er så små, pille af med neglene. Har man så mange, at man aldrig når at få dem allesammen spist i foråret, så kan man jo starte lidt nu.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor høje bliver Jordskokker?