Hvorfor koger vores store Folva-kartofler ud?

I år har vi nogle dejlige store kartofler i haven af sorten Folva (middeltidlig). Men de koger i smadder, selv om vi forsøger at varme gryden langsomt op.

Hvad kan vi gøre, for at kartoflerne ikke koger ud? Vi er jo ikke interesseret i kartoffelmos hver dag.

Vil det være en løsning at koge dem med skræl på? Hvad kan årsagen være?

Med venlig hilsen
Mogens Nielsen, september 2004

Svar

Der er næsten altid problemer med udkogning af kartofler på det her tidspunkt af året. Som regel bliver problemet mindre, når kartoflerne har været taget op et stykke tid. Og hvis man har flere sorter, er der som regel en, som ikke koger ud. Folva er en af de bløde sorter, som er gode til kartoffelmos, og derfor ofte også koger ud. Det hjælper ikke at koge med skræl, så kan det udkogte end ikke bruges til kartoffelmos. Bedste anbefaling i den her overgangstid er at tilberede kartoflerne i ovn – og her er store Folva fine som bagekartofler.

I år er det muligvis et større problem med udkogning af kartofler dyrket i de haver, som har været så heldige ikke at få kartoffeltoppen ødelagt af kartoffelskimmel. Det har givet store kartofler, men det er ikke kartoffelstørrelsen, der er problemet, men at de har fået lov til at vokse færdige. De professionelle kartoffelavlere tester for udkogning og afbryder væksten lige inden, kartoflerne er så udvoksede, at der er risiko for udkogning. I private haver sørger kartoffelskimmel for at afbryde væksten de fleste år inden dette tidspunkt.

Så hvis du vil være sikker på at have kogefaste kartofler også i overgangsperioden, så vælg en fast sort og slå toppen af i sidste halvdel af juli, inden de begynder at koge ud. Hertil kan du bruge de fleste kartoffelsorter, f.eks. kan man bruge Sava eller Nikola. Så kan du jo lade Folva, Bintje eller King Edvard, der er bløde sorter, vokse færdig til perfekte kartofler til kartoffelmos og bagekartofler. Hvis du vil have meget faste sorter, som egner sig til kartoffelsalat, så dyrk aspargeskartofler og sorten Exquisa.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor koger vores store Folva-kartofler ud?