Er læggekartoflernes størrelse af betydning?

Jeg har lige læst en artikel her om kartofler og fiberdug. Mine tidlige kartofler havde fiberdug over sig, indtil den var ved at forhindre planternes vækst, og så fjernede jeg den. Alligevel er de bageste planter meget store, mens de forreste er ganske små. Bedene er ca. nord–syd vendte med de mindste planter mod syd. Kan det have noget at gøre med størrelsen af læggekartofler, at jeg lagde de største kartofler først?

Med venlig hilsen
Tonnie, juni 2002

Svar

Læggekartoflernes størrelse spiller ikke den store rolle. Forsøg har vist, at man som merudbytte stort set kun får det ekstra, som en stor kartoffel vejer mere end en lille kartoffel. Mit gæt er – uden at kende din jord – at den ende med de små kartofler på læggetidspunktet har været mere kompakt, mere våd eller koldere end den ende med de større kartofler.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er læggekartoflernes størrelse af betydning?