Kan jeg nå at sætte små hvidløgsfed i februar?

Jeg har fået nogle helt små fed hvidløg, som jeg endnu ikke har fået sat her i starten af februar. Kan jeg nå det endnu, hvis jeg sætter dem i en æggebakke frostfrit og senere sætter dem ud i bakkerne et beskyttet sted?

Med venlig hilsen
Sannah Schou, februar 2005

Svar

Du kan sætte hvidløgene, så snart jorden er til at komme i. De skal sættes senest først i marts måned, hvis de skal nå at blive til noget. Alternativt kan du sætte dem nu i en kasse med mindst 10 cm jorddybde i drivhuset, hvis du har et sådant, og så flytte kassen ud, når du skal bruge pladsen til andre kulturer i april.

Du skal sætte dem ude i haven eller i drivhuset, da hvidløg skal udsættes for tilpas lave temperaturer for at feddannelsen kan finde sted, hvilket allerede sker i løbet af vinterperioden.

Det er bedre at sætte fed af en god størrelse, især når man først får sat i det tidlige forår. Men du kan jo altid prøve at sætte dem, du har. Bliver de ikke store i sommer, kan du lade dem vokse videre et år til.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan jeg nå at sætte små hvidløgsfed i februar?