Hvordan undgår jeg at kartofler spirer sidst på vinteren?

Hvordan undgår jeg, at kartoflerne spirrer? Jeg dyrker hvert år kartofler til hele året, da jeg har en kælder til at opbevare dem i. Men når vinteren er så varm som i år (hvilket den ofte er), så har jeg problemer med spirring allerede i slutningen af januar. Hvordan undgår jeg det?

Med venlig hilsen
Karen Marie Odgaard, februar 2005

Svar

Jeg har fundet den her advarsel på en af avlersammenslutningernes hjemmesider, og det viser jo, at det i år ikke kun er dig, der har problemer med læggekartoflerne.

///Pas på læggekartoflerne

Efteråret 2004 var meget mildt, og dette fik læggekartoflerne til tidligt at bryde spirehvilen. Efterfølgende har også vinteren været varm, og gennemsnitstemperaturen i januar har været ca. 3,5ºC over normalen. Dette har gjort, at læggekartoflerne er begyndt at komme i forårshumør, og da dette er for tidligt, er der god grund til at holde god temperaturstyring i lagrene.

///

Som du kan læse, så er temperaturstyring løsningen, og det er en vanskelig sag for os hobbyfolk, der ikke har klimastyringsanlæg. Kartofler skal opbevares så tæt på de 5° C som muligt, men tåler ikke at komme under, da kartoflerne så kommer til at smage sødt. De ødelægges først rent fysisk ved direkte frost.

Du kan nedbringe temperaturen ved at holde et vindue åbent i din kælder om natten i efteråret og i milde perioder om vinteren.

Hvis man ingen kælder har, venter man med at flytte kartoflerne ind til lunere opbevaring til temperaturen derude for alvor nærmer sig de 5° C i kartoffelkasserne. Og det er jo ikke, når nattemperaturen bare lige når under 5° C. Indtil vi for alvor får kolde dage og ikke kun nætter, er jorden varm og afgiver varme til kartoffelkasser, der står på jorden og er dækket med f.eks. et gammelt vattæppe. Et sådant dække fjernes i milde vinterperioder.

Det er ikke alle sorter, der lige let bryder spirehvilen. Som hovedregel spirer de tidlige sorter meget praktisk først, men sene sorter spirer senere. Jeg har bemærket, at sorten Raja og Nikola spirer senere end f.eks. Sava. Jeg har også sorten Linda, som er en af de økologiske spisekartofler, man kan købe sent på sæsonen importeret fra Tyskland. Den spirer også sent. Så det gælder om at dyrke og gemme nogle sent spirende sorter til sidst. Men det hjælper selvfølgelig kun, hvis de opbevares tilpas køligt.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan undgår jeg at kartofler spirer sidst på vinteren?