Kan jeg dyrke tomater på en sydvendt altan?

Hvornår kan jeg købe tomatplanter til min altan, og kan det lykkes på en sydvendt altan. Hvor meget sollys skal de have, for at man kan være heldig.

Med venlig hilsen
Søren, marts 2005

Svar

Tomatplanter kan først plantes udenfor, når faren for nattefrost er ovre. Så svaret afhænger lidt af, hvor i landet du bor og hvor lunt der er på din altan. Men ikke før engang omkring den 20 maj, og hvis du bor et sted med sen nattefrost, så først omkring 1. juni.

Frilandstomatsorter kan fint gro på en sydvendt altan, hvis der også er rimeligt med læ. Men det er vigtigt, at det er en sort til friland, du køber.

Det er også vigtigt, at du har en pasende stor krukke til dine tomatplanter. Det afhænger igen af, hvilken slags tomat, du køber. Hvis du køber et krukkesæt af dem med 3–4 inden i hinanden, så kan den største bruges til en tomatplante, som vokser i højden, evt. med lidt krydderurter plantet rundt i kanten. Den næste størrelse kan bruges til en såkaldt krukke- eller ampeltomat, som ikke skal knibes, men hvor sideskuddene får lov til at hænge ud over pottens kant. Den lave tomatplante har den fordel på en altan, at den ikke kommer op i blæsten, men til gengæld får antagelig den mindre lys, hvis der er meget skygge på altanens »gulv«. Der findes også sorter af ampeltomater, som kan vokse i lidt mindre potter og endda kan dyrkes i en sydvendt vindueskarm. Hvis du er heldig, kan du finde dem på en velassorteret planteskole – spørg efter dem.

Du kan læse mere om tomattyper i artiklen Tomater har forskellig vækstmåde

Læs også artiklen Knibning af tomatplanter

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan jeg dyrke tomater på en sydvendt altan?