Hvilke farveskift kan peberfrugter få, mens de modner?

Jeg ved, at alle peberfrugter først er grønne. Men er alle de andre farver forløb i en modningsproces? Eller findes der forskellige sorter, med hver deres farve?

Med venlig hilsen
Ingelise Nørbjerg Nilesen, marts 2005

Svar

Næsten alle peberfrugter er først grønne, men nogle kan være meget lysegrønne/gullige, nogle mørkere grønne og nogle næsten sorte. Der findes dog også umodne peberfrugter, der er mørklilla i farve. Derefter er det sorten, der bestemmer hvilken farve den modne peberfrugt får. Der findes både gule, orange, røde, lilla og brune farver i mange nuancer. På den enkelte peberfrugt indenfor nogle sorter kan man også se forskellige farveskifte under modning, f.eks. grøn-gul-orange-rød. De ornamentale chilipeberplanter med mange små frugter på én gang er netop dekorative, fordi de har frugter af mange farver (modningsgrader) på én gang.

Prøve at se på The Gardener’s Forum

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvilke farveskift kan peberfrugter få, mens de modner?