Findes daddeltomater og hvor kan de købes?

Kan I oplyse mig om der er nogle små tomater, som hedder daddeltomat, og ligner de cherrytomater? Kan jeg købe dem som plante og drive dem i mit drivhus, og hvor kan jeg købe dem?

Med venlig hilsen
Kirsten Gras, april 2005

Svar

Jeg havde aldrig hørt om dadeltomater, så jeg har været lidt omkring for at finde et svar til dig.

Her er svaret fra Lila Towle, Frøsamlerne:

Jeg har ikke før hørt om daddeltomater, men kan se at de har været nævnt f.eks. af en køkkenskribent i JyllandsPosten. Jeg går ud fra, at det er et navn opfundet til en af de mange former/størrelser, tomater kan have – ligesom blommetomat, pæretomat, ribstomat, cherrytomat m.fl. Jeg ved heller ikke hvor man kan købe planter af en sort, der hører under »daddeltomat«, men prøv evt. Lene Tvedegård, Gartneriet Toftegaard, der ved meget om nye tomatsorter.

Her er svaret fra Lene Tvedegaard på Gartneri Toftegaard

Lila Towle har helt ret. Det er en daddelformet tomat, og der findes flere sorter. Vi sælger en sort, som vi kalder ‘Toftegaards miniblomme’. Den er 4 cm lang og 2 cm bred, og har en aroma af bl.a. figen. Vi sælger planterne herfra gartneriet, samt gennem vores netsalg.

Jeg har desuden spurgt Claus Olesen, Epstein’s mad ud af huset, som er et af de steder, hvor man har daddeltomater på menuen. Han har denne forklaring:

Daddeltomater er små aflange tomater på størrelse med små cherrytomater, de er meget intense i smag med en meget veludviklet sødme og samtidig krydret. De er smagsmæssigt de bedste af de små tomater, jeg har smagt, og det tætteste jeg er kommet på tomater, som de smager i Italien, hvor jeg har boet i 6 mdr. Jeg har kun fået dem fra Sicilien, de kom på det danske marked for et par år siden. Tilgangen er ikke særlig stor, og den er dyr, 2 × cherrytomater når de er dyre, men alle pengene værd. Jeg kan tilføje at min mor selv har lavet frø af daddeltomater, og de er er blevet udmærkede, men der er mere sol på Sicilien.

Claus Olesen medsender desuden et billede af sorten ’Dasher F1’og en tekst om sorten på italiensk. Det kan ses i produktoversigten hos De Ruiter Sementi, hvor sorten står opført under ovale cherrytomater.

Teksten på den italienske side oversat:

Tomat med daddelform, indeterminate type. Planten er kompakt og med kort afstand mellem internodier (bladfæster på stænglen), den har god vækst og er egnet til blive dyrket med lang cyklus. Hver klase bærer fra 12 til 16 frugter, hver med en gennemsnitsvaegt paa 30–35 gram. Den er modstandsdygtig over for revner og råd ved blomsten. Den ovale facon bevares ogsaa under klimaforhold med lavere temperatur og mindre sol. Smagen, aromaen og sukkerindholdet er unikke og uden tvivl højere end en hvilken som helst cherrytomat. Modstand/tolerance: TMV, Verticilium, Fusarium 1–2, Nematoder.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Findes daddeltomater og hvor kan de købes?