Hvordan ser jeg forskel på blomkål og broccoli?

Jeg har plantet frø af både blomkål og broccoli i potter, og efter at mine planter har fået godt 4 blade, kan jeg ikke kende forskel på dem. Vil de, når de bliver større, se forskellige ud?

Med venlig hilsen
Maria Karki, maj 2005

Svar

Du vil kunne se forskel, når de bliver større. Broccoli vokser i højden, mens blomkål er en mere lav plante og med større blade. Det er svært at forklare, og du kan sikkert ikke se forskel, inden du skal udplante. (Det er nu smart med små planteskilte)

Så mit praktiske råd lyder: plant med 25 cm afstand i rækken, og der hvor det viser sig at det er blomkål, fjerner du hveranden plante, da de skal bruge ca. den dobbelte plads plads. Eller plant med 50 cm afstand og så nogle bønner i mellem broccoliplanterne, når du kan se, hvad der er hvad.

Hvis du vil undgå at få larver i hovederne, skal begge kålarter overdækkes med insektnet – se foto.

broccoli

Insektnet over broccoli. Den store planteafstand skyldes at der er dyrket tidlige spidskål med stor afstand, og der er så blevet plantet broccoli ind imellem senere. Insektnettet er bedre end fiberdug, som giver for høj luftfugtighed i sommervarmen og dermed kan forårsage råd. Insektnettet er købt i Den Økologiske Have. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan ser jeg forskel på blomkål og broccoli?