Hvornår skal man så rødbeder til høst i oktober?

I oktober måned skrev Karne Maj: »nu er rødbederne store og flotte«.

Da jeg mægtig gerne vil vente med at sylte rødbeder til oktober, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvornår man sår for først at have sylteklare rødbeder i oktober. Mine plejer nemlig altid at være sylteklare og store i august, selvfølgelig lige midt i ferieperioden.

Og bliver rødbederne ikke træede, hvis de står så længe? – eller hvordan undgår man det?

Med venlig hilsen
Ingelise Emanuelsen, maj 2005

Svar

Jeg kan jo ikke lige huske, hvornår jeg såede de omtalte rødbeder, men det har sikkert været sidst i maj til først i juni. Prøv dig frem, da det jo også afhænger lidt af, hvor i landet, du bor. Det er jo i det hele taget en god ide at så sådan noget som rødbeder i flere omgange, hvis man vil have rødbeder i en optimal størrelse hele sæsonen. Hvis de bare skal syltes på en gang alle sammen, så skal de selvfølgelig også sås på en gang.

Størrelsen kan man også eksperimentere med ved at tynde til forskellig afstand, men her spiller det jo også lidt ind, hvor meget gødning, man har tilført. Det er i det hele taget vigtigt at gøre sine egne erfaringer på den jord og det sted, man bor.

De tidligt såede rødbeder bliver let træede sidst på sommeren, når de bliver store. Det er meget mindre udtalt i efterårsmånederne, hvor de godt kan blive stående, også selv om de er store, og vente på, at man får tid til at sylte. Men selvfølgelig er de bedst, når de lige har opnået en god syltestørrelse.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvornår skal man så rødbeder til høst i oktober?