Hvorfor bliver mine squash ikke til noget?

Da squash plejer at være en helt idiotsikker grønsag at dyrke, med sikkerhed for en god høst, har vi været glad for denne i vores have. De sidste år er det dog gået helt galt.

Jeg har både forsøgt med at så planter og købe fremdyrkede planter. Såningen er sket midt i maj. Der sker det at planterne vokser fint frem, sætter blomster som de skal, og der begynder at vokse små squash frem. De vokser til de er 8–10 cm. Så bliver de gule og rådner/visner. Det er tredje år det sker. Planterne har stået forskellige steder hver gang. Er vi rigtig heldige får vi 1–2 squash pr. plante til at gro ud uden at forsvinde, og det plejer da bestemt ikke at være en gennemsnitlig squashhøst!

De bliver passet med vand, har fået kompost fra vores egen kompostbeholder og ganske lidt hønsemøg.

Hvad kan der være galt?

Med venlig hilsen
Anita Frichot, august 2002

Svar

Der synes (fra min erfaring samt læsning) at være to mulige grunde til squashfrugter, der rådner.

1. Planten trives ikke, ser dårligt ud. I så fald kan det være problemer med rodnettet, f.eks. for meget eller for lidt vand. Og frugterne kan rådne fra blomsterenden af. Det ser ikke ud til at være problemet her!

2. Manglende bestøvning. Jeg har ofte oplevet, at de første små squash (som man glæder sig meget mere til, end de mange der kommer senere) ikke udvikler sig, men skrumper eller rådner væk. Det skyldes manglende bestøvning. Især i kolde, våde perioder – som der ofte er først i juli, hvor planterne begynder at blomstre – holder insekterne sig væk. Uden insekter, ingen bestøvning – og uden bestøvning, ingen frugter. Det siges at være et almindeligt kendt problem med squash i England. Jeg har dog kun set det i begyndelsen af sæsonen, evt. i ganske korte perioder senere.

Der foreslås i bøgerne, at man selv »leger bi« og bestøver hunblomsterne. Det nemmeste er at plukke hele hanblomsten (den på lang stilk, uden en lille frugt for enden af blomsten) på en tør formiddag, og duppe denne forsigtigt ned i hver hunblomst.

Ellers er det nok vigtigt at kigge på, om der mangler insektvenlige blomstrende planter rundt om i haven, eller om der kan være problemer med f.eks. naboer, der sprøjter uforsigtigt. Normalt er de store gule blomster så tiltrækkende, at de konstant har besøg af bier og andre insekter. Prøv at holde øje med dem en dag!

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor bliver mine squash ikke til noget?