Hvorfor falder blomsterne af mine tomatplanter?

Jeg har i flere år forsøgt at dyrke tomatplanter i mit sydvendte vindue, men det volder lidt problemer. Jeg har pt. 5 planter i pæne store potter. Planterne gror fint, og der er rigtig mange blomster.

Nu kommer problemet. Blomsterne falder af efter afblomstring. Hvad kan problemet være. Jeg vander og overbruser planterne regelmæssigt. Sidste år var problemet det samme. Det blev kun til ganske få tomater.

Med venlig hilsen
Annelise Pedersen, maj 2005

Svar

Dårlig frugtsætning, efter at blomsterne er udviklede, kan skyldes flere faktorer:

  • Lysmangel – det burde jo ikke være tilfældet i et sydvendt vindue, men er det et sprossevindue, et ret lille vindue eller et Dannebrogsvindue, så er der måske ikke lys nok, selv mod syd. Hvor meget sol kommer ind på planterne – solen står jo efterhånden højt på himlen midt på dagen, og der ikke er sol morgen og aften.
  • Tør luft – det kan ikke helt afhjælpes ved at overbruse, det giver jo kun en kortvarig virkning.
  • Høje temperaturer – måske er der for varmt.
  • Lave temperaturer
  • Dårlig bestøvning. Tomatblomster er selvbestøvende, men bestøvningen kan hjælpes på vej ved dagligt at daske let til planterne.
  • Dårlige rødder i potten. Se om planten i øvrigt trives. Når planter nogle gange sætter rigtig mange blomster, kan det være udtryk for, at de har dårlige vækstforhold. De forsøger så hurtigst muligt at få sat flest mulige frø ved at sætte mange blomster.

Du bliver nødt til at eksperimentere lidt. Hvis du har mulighed for det, så kan du jo prøve at sætte et par af planterne i andre vinduer. Prøv at kontroller luftfugtigheden – måske trænger både du og blomsterne til højere luftfugtighed.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor falder blomsterne af mine tomatplanter?