Hvordan overvintres artiskokker?

Jeg har 5 flotte artiskokplanter. Hvordan dækker jeg dem til til vinter? Sidste år døde 4 ud af 6 planter med spagnumdækning. De bor i økologiske halv-højbed. Dækkes ellers med hestemøg gennem 14 år. Hvad med en halmballe lige ovenpå hver plante?

Med venlig hilsen
Maggie, august 2002

Svar

Overvintring af artiskokker er mildt sagt ikke nogen nem sag. Der er to farer, der truer. For meget vand og for meget kulde. Hvis man dækker for meget og for tæt, kan der samle sig fugt i dækmaterialet, og det vil ødelægge planterne. Halm alene duer ikke. Halm med en form for skærm over, så vandet kan løbe af, men ikke så tæt, at der opstår kondens, kunne være en mulighed. Det vil ikke være nemt at arrangere. Mit bedste bud er grangrene stukket ned rundt om planten og bundet sammen til en slags kegle. De beskytter uden at samle væde.

Hvis Du så også bor et mildt sted i landet, er der en god mulighed for at planterne kommer gennem vinteren. Pas på ikke at tage grenene væk for tidligt. Det er særligt i senforåret, når planten vil til at skyde, at den er frostfølsom. Derfor er det også udmærket, at granerne holder noget af den fristende forårssol ude.

Kryds gerne fingre, før Du foretager dig noget, for artiskokker hos os er alt andet end sikre.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan overvintres artiskokker?