Hvorfor er mine agurker bitre?

Jeg er blevet husejer og har for første gang kastet mig over agurkedyrkning. Det er store planter, og de vokser fint og giver også et pænt udbytte, men agurkerne smager ikke særlig godt, de er bitre, og de er heller ikke så grønne, som dem man køber. Jeg er sikker på, at de er modne. Hvad gør jeg galt?

Med venlig hilsen
Mette Hansen, august 2005

Svar

Ved frilandsagurker er der altid nogle bitre eksemplarer imellem, og det kan også ske i drivhus, men her er det sjældent. De bliver lettere bitre, hvis de har det for tørt, så det er vigtigt at holde jorden er fugtig ved agurkdyrkning. Vand først på dagen, så planterne når at tørre inden aften. De nyere sorter af drueagurker og salatagurker har en mindre tilbøjelighed til bitterhed.

På grund af at der altid kan være enkelte bitre agurker imelllem skal man, når man sylter, altid smage på en lille bid af hver agurk i stilkenden inden syltning. Nogle agurker er kun lidt bitre yderst i stilkenden, så den bare skal skæres fra et stykke ind, andre kan være bitre helt igennem. Og en bitter agurk kan ødelægge smagen i et helt glas. Her i 2005 har nok 10% af mine haft en mere eller mindre udtalt bitter smag, på trods af den rigelige regn.

Måske er der nogle, som læser dette indlæg, der kunne lægge en kommentar om bitterhed i forhold til den sort, de dyrker i år.

Jeg ved ikke, hvad producenterne gør ved købeagurker – mine drueagurker er heller ikke så grønne som dem, man køber. Og slet ikke syltede – men de hjemmesyltede smager rigtig godt, og mine egne kan jeg sylte med forskellige krydderier og med den surhed/sødme, som vi kan lide. Så pyt med farven.

Agurker

Agurker til syltning. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor er mine agurker bitre?