Hvorfor vil vores grønsager ikke spire på visse bede?

Vi har de sidste år haft problemer med at få grønsagerne til at spire på visse bede. Sandsynligvis fordi vi har lagt et alt for tykt lag blade på som vinterdække (ca. 30 cm). Der har også været valnøddeblade imellem. Hvordan får vi jorden god igen? Er det en god ide at strø kalk på jorden, inden den vinterdækkes? Vi har overvejet en vinter med grønt jordække, men da ukrudtet dårligt kan spire i de værste bede, er det nok ikke løsningen. Vi vil helst fortsætte med at køre blade på bedene om efteråret, da det giver en rigtig god jordstruktur og letter arbejdet om foråret.

Med venlig hilsen
Ellen Ahrensback Roesgaard, august 2005

Svar

Det er en rigtigt god idé at bruge blade som jorddækning, lad os holde fast ved det. 30 cm tykke lag er dog for meget af det gode, selv om en kalkning vil bedre situationen en hel del. Beskrivelsen med spiringsbesvær i de »værste bede« kunne godt tyde på, at der er tale om andre årsager. Jeg vil gætte på, at jorden simpelthen er overgødet. Det sker nemlig, hvor man tilfører store mængder kompost.

Vejen ud af problemet består i to ting:

  • For det første bør hovedparten af bladene komposteres i en særlig bunke, mens bedene kan beskyttes med et tyndt lag blade (3–5 cm). Bladkomposten kan så anvendes til mange gode formål: ompotning af potteplanter, forspiring i bakker, jordforbedring af græsplæne, mellem roser osv.
  • For det andet kan de hårdest ramte bede dækkes med 5 cm filtergrus (2–6 mm) et par vintre. Gruset kan kultiveres ned i bedet om foråret og virker som »fortynding« af den koncentrerede gødningsreserve, som er opbygget i bedene.

Hvad angår det skjulte spørgsmål om virkningen af valnøddeblade, er svaret dette: Valnød afgiver stoffet juglon, som er spiringshæmmende, men stoffet nedbrydes meget hastigt i en levende jord, sådan at virkningen næsten ikke kan ses under normale haveforhold.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor vil vores grønsager ikke spire på visse bede?