Hvordan laver jeg et sædskifte i en lille have?

Jeg læste igår i Århus Stiftstidende, at man ikke skulle dyrke kartofler på samme sted mere end 3 år, og det har jeg nu gjort, jeg skal igang med 4. år. Jeg har så lille en urtehave, at jeg kun har 3 rækker jordbær og 4 rækker kartofler. Skal jeg nu til at flytte mine jordbær hen, hvor jeg før dyrkede kartofler, og skulle jeg i så fald have flyttet jordbærplanterne i efteråret?

Med venlig hilsen
Kisser Lange, marts 2002

Svar

Faktisk bør man slet ikke dyrke kartofler flere år i træk på et jordstykke. Når du har dyrket den samme plantefamilie på et stykke jord i en årrække, vi du på et eller andet tidspunkt opleve, at udbyttet falder. Eller værre at der kommer sygdomme og skadedyrsangreb. Du bør derfor skifte med afgrøderne på din jord. Det kalder man sædskifte.

Jeg kan godt se, at det er svært med så lille en have. Især hvis du kun har lyst til at dyrke jordbær og kartofler. Måske skulle du overveje minimum 3 afgrøder på jorden. Du ville så kunne plante nye jordbær efter kartoflerne, som du sikkert er færdig med at bruge allerede først i august. De vil så kunne stå på dette stykke i de følgende 2 år. Jordbær giver de største og flotteste bær 1. og 2. år. Kartoflerne vil så i disse to år kunne dyrkes først på det ene af de to andre stykker og derpå på det andet.

Hvis du kun vil dyrke jordbær og kartofler, bør du i juli plante nye jordbær efter kartoflerne, så du som et absolut minimum hvert 3. år får byttet rundt på afgrøderne på de to stykker jord. Du skal ikke flytte eksisterende jordbær – først bytte rundt ved nyplantning.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan laver jeg et sædskifte i en lille have?