Hvorfor danner mine majroer kun top og ikke roer?

Jeg har sået majroer som efterafgrøde efter hvidløg i begyndelsen af august. De spirede fint, men der dannes slet ikke roer, kun top. Det samme skete med andet hold radiser. Hvad sker der?

Med venlig hilsen
Kirsten Wandel, august 2005

Svar

Bare vær tålmodig. Majroer danner først top og så rod. Det er jo kun en lille måneds tid siden, at du har sået, og så hurtigt udvikler majroer sig ikke. Jeg har lige været ude og se til mine, som er sået sidst i juli, og her er roden heller ikke begyndt at svulme endnu. De skal nok nå at blive store i løbet af september og endnu større i oktober. Hvis du vil gøre noget godt for dem, så sørg for at de ikke mangler vand, hvis september bliver tør.

Radiserne har måske haft det for varmt, så de i stedet for at danne rod har sat blomst, eller også har de stået alt for tæt. Det kan også have været en kombination af disse to forhold. Radiser bliver bedst, når de sås i april og evt. i august til efterårsdyrkning. Højsommer er ikke radisetid.

Det er vigtigt at tynde, så hver plante får plads til at udvikle sig. Du kan se de anbefalede afstande i artiklen Planteafstand og rækkeafstand for grønsager.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor danner mine majroer kun top og ikke roer?