Er der alligevel oxalsyre i newzealandsk spinat?

Vi spiser en del newzelandsk spinat og har bemærket, at vores tænder bliver en del ru bagefter. Hvordan kan det være, da den jo ikke skulle indeholde oxalsyre. Indeholder den en anden slags syre, eller hvad skyldes belægningen (ruheden) på tænderne. Det føles/smager lidt som spinat med for lidt nonoxal.

Med venlig hilsen
Grethe Iversen, oktober 2005

Svar

I alle danske havebøger står der, at new zealandsk spinat, Tetragonia tetragonoides, ikke indeholder oxalsyre.

Jeg har prøvet at checke dette på et australsk universitetsnetsted – her står det modsatte:

Although edible (and, like common garden spinach), the leaves contain a high level of oxalic acid which must be leached out by blanching before eating. This can be done by plunging the leaves into boiling water for a minute or so. The water should be discarded. (Kilde: farrer.riv.csu.edu.au/ASGAP/t-tet.html)

Kort oversat, så står der, at den har et højt indhold af oxalsyre, og man fjerner det ved at blanchere bladene i kogende vand i et minut og kassere vandet bagefter.

Den samme oplysning findes på flere andre australske netsteder. Jeg ved ikke, om der kan være flere sorter, og at nogle indeholder mere oxalsyre end andre. Men måske stammer den danske oplysning fra en oplevelse af, at kogt new zealansk spinat ikke syntes at indeholde oxalsyre. Det er måske blevet til »sandheden«, inden vi fandt på at spise den rå. Og så er den blevet gentaget igen og igen.

Men det kan vi vel få opklaret. Hvordan oplever alle I andre, der har new zealansk spinat i haven, det at spise rå new zealansk spinat? Er det som at spise almindelig spinat? Send kommentarer ind.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er der alligevel oxalsyre i newzealandsk spinat?