Skal kartofler blomstre, før man kan grave nye kartofler op?

Hvornår kan man grave nye kartofler op? Skal de have været i blomst eller være afblomstrede? Jeg har sorterne: Sava og Jutlandia.

Med venlig hilsen
Mads, juni 2006

Svar

En god tommelfingerregel er, at det ikke kan betale sig at se efter kartofler under planterne, førend man kan se store knopper, og som regel skal de middeltidlige sorter som dine være i blomst.

Der er bare lige det men, at nogle kartoffelsorter slet ikke blomstrer. Jeg kan på stående fod ikke lige huske, om dine to sorter blomstrer – og jeg har lige nu ikke kunnet finde et sted, hvor det står.

Hjælp med at samle oplysninger

Det er jo ved at være blomstringstid for kartoflerne – så send gerne lige en kommentar ind med hvilke sorter, der blomstrer (angiv også gerne blomsterfarve) og hvilke der ikke blomstrer. På den måde kan vi med fælles hjælp få samlet oplysningerne sammen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Skal kartofler blomstre, før man kan grave nye kartofler op?