Kan man klippe jordskokker som en hæk?

Kan jordskokker danne knolde, selvom man gennem sommeren holder planterne nede i ca. 1 meters højde?

Jeg har en lille have, hvor de høje planter virker voldsomme og skærmer for udsynet i haven. Jeg vil derfor gerne knibe topskuddene og ellers højdebeskære planterne gennem sommeren, så de kommer til at fungere som en hæk omkring en opholdsplads. Men jeg er nervøs for, om beskæringen bevirker, at planten derved ikke får kraft nok til at danne knolde.

Med venlig hilsen
Helga Henriksen, juni 2006

Svar

Jeg har ikke prøvet løbende beskæring af jordskok. Det vil muligvis tære lidt på knoldene og påvirke kvaliteten, at toppen skæres tilbage, idet hormonbalancen og rodnettet vil påvirkes. Jeg gætter dog på, at der alligevel dannes brugbare knolde, omend de muligvis er hårdere?

Prøv dig frem i år, det er en god erfaring at gøre sig. Du må meget gerne melde tilbage om dine erfaringer.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man klippe jordskokker som en hæk?