Hvordan skal jeg tørre kalabasfrugter?

Hvordan skal jeg tørre kalabas/flaskegræskar?

Med venlig hilsen
Annelise Petersen, september 2002

Svar

Redaktionen har spurgt flere eksperter herom.

Anemette Olesen har dette svar:

Kalabasfrugter bør være helt brune (tørre), før de skæres op og befries for frø. Man kan evt. stikke huller i frugten for at fremskynde en modning (tørring). En tør kalabas, der skæres op for at tage frø ud lugter ilde (svovl tror jeg). Jeg har haft svært ved at få frø til at spire. De bør have så varm og fugtig en jord som mulig og bør sås i maj.

Jeg sår dem i flamingokasser i drivhuset, og planter dem i drivhus op ad vinen. Vi har flere tørre kalabasser stående, som efter tørring er blevet lakeret og så bruger vi frugten som rasleinstrument.

Umodne kalabasfrugter kan spises ligesom squash.

Susie Helsing Nielsen har dette svar:

Jeg har både tørret kalabas i Den Økologiske Have og herhjemme, og det har været med vekslende held. Hele kalabasser, hvor frøene rasler derinde efter tørring, er svære at tørre. Min succcesrate har nok været ca. 50%. Sidste år forsøgte jeg at lægge dem ovenpå fyret, men det lykkedes ikke. Jeg har snakket med nogle kvinder fra Thailand, og de siger, at man skal skære låget af, udhule dem, fjerne al indmaden og derpå tørre kalabasen ude i solen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan skal jeg tørre kalabasfrugter?