Skal vi slå bladene af jordbær i efteråret?

Vi har haft en diskussion med vores svoger vedr. »beskæring« af jordbær. Han mener, at det er en fordel lige at køre over planterne med græsslåmaskinen om efteråret, så alle bladene er væk. Den teori har vi dog aldrig hørt før. Er der nogen grund til det? Eller er det lige så skørt, som det umiddelbart lyder i vores ører?

På forhånd tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
Rikke Nielsen, november 2006

Svar

Ja, at dyrke jordbær kræver omtanke og indsigt. Det er god ide, at sætte sig ind og lære lidt om de sorter, man vælger til haven.

Med hensynt til at beskære toppen på sine jordbærplanter i efteråret, må det komme an på en individuel vurdering. Ved nogle sorter med kraftig bladmasse kan det være en løsning, men igen, må det bero på en individuel vurdering.

Min erfaring med jordbær siger mig, at det ikke er så god en ide at fjerne bladmassen efter høst. Hver gang man klipper i sine planter, risikere man, at svækkede planter svækkes yderligere. Især jordbær kan angribes af forskellige sygdomme.

Med hensyn til jordbærsorter, er flere gamle sorter på vej ud, og nye på vej. For de nye sorter gælder det, at de har mindre bladmasse, og derfor ikke bør klippes.

Held og lykke med jordbærdyrkningen.

Med venlig hilsen
Anne Bay Knudsen
Havearkitekt, Havearkitekt Anne Bay

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Skal vi slå bladene af jordbær i efteråret?