Skal jordbærplanter have kalk?

Jeg vil lige høre, om man må give jorbærplanter kalk?

Med venlig hilsen
Lone Simonsen, november 2006

Svar

For at finde ud af om dine planter skal have kalk, vil det være en god ide, at få kontrolleret reaktionstallet (Rt] i jordbærbeddet. Det optimale reaktionstal (Rt) for jordbær er 6,2–6,8. Så hvis reaktionstallet er lavere end den værdi, må man gerne give kalk. Kalk i form af jordbrugskalk kan gives om efteråret. I langt de fleste køkkenhaver er reaktionstallet dog højere, så normalt vil der ikke være behov for kalkning til jordbær.

Hvis det er muligt, bør man få undersøgt reaktionstallet, inden man planter sine jordbær. Dette sker ved, at tage en jordprøve i sit jordbærbed, analyse af jordprøverne foretages i laboratoriet. Kontakt din lokale planteskole eller havecenter for udførsel af en jordanalyse.

Med venlig hilsen
Anne Bay Knudsen
Havearkitekt, Havearkitekt Anne Bay

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Skal jordbærplanter have kalk?