Hvilken sort er de snackpeber, der sælges i FDB?

Den snackpeber man kan købe i forskellige af FDB’s butikker for øjeblikket – er der nogen der kender sortsnavne og ved, hvor man kan skaffe frø?

Med venlig hilsen
Charlotte Olden-Jørgensen, marts 2002

Svar

Du er ikke den eneste, der har fået smag for dem. Jeg har faktisk taget frø fra en flot peber, som jeg lod ligge og eftermodne en uges tid på køkkenbordet. Frøene er spiret på kun 7 dage ligesom de andre pebre, jeg har sået. Jeg spirer dem oven på oliefyret ved ca. 28°C i en lukket plastpose. Men det er ved at være sidste udkald til at så peber, hvis de skal nå at blive modne i det danske klima

Men det er selvfølgelig lotterispil at så en ukendt pebersort, da jeg ikke kender udviklingstiden og ikke ved, om den kan nå at modne i det danske klima. Men sidste år havde jeg succes med en meget velsmagende rød, tykkødet peber, som nåede at blive rød, så jeg tager chancen.

Men der findes nogle milde, lange pebersorter, som du kan købe. Jeg har et par år dyrket en gulgrøn, lang snackagtig sort i en stor krukke på en lun plads, men jeg kan ikke huske navnet, kun at den var fra det tyske Sperli Samen. Prøv at gå på opdagelse på frøfirmaernes hjemmesider og i kataloger – du finder frøfirmaerne i Forhandlerguiden.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvilken sort er de snackpeber, der sælges i FDB?