Hvorfor bliver mine sellerier så små?

Jeg er ikke alene om kun at dyrke små sellerier. Ingen af mine er over 5 cm i diameter, de fleste mindre. Jeg ved godt, at de er storforbrugere af vand. Det fik de alligevel for lidt af, idet der var alt for mange rødder på. Sellerier er jo også altid sultne. Jeg bruger ikke kunstgødning, men kan de klare sig med kompost alene? Min havejord var let muld tidligere, men er nu mørk og lækker med al det kværnede kompost, som jeg udskiller fra 5 beholdere af forskellige slags, til 110 m² urtehave. Jeg har købt udplantningsplanter, men overvejer nu at så mine egne indendørs – tidligt.

Og hvorfor smager mine gulerødder ikke af ret meget. Mange andres har en lækker sød smag?

Med venlig hilsen
Hans Åge, februar 2007

Svar

Selleri på 5 cm er for små til noget som helst, og det er ærgerligt, da det er en fantastisk grønsag, som kan bruges i så mange retter.

Men man behøver ikke at stile efter kæmpeselleri. Jeg er udmærket tilfreds med mine selleri, som efter skrælning vejer 300 g, da det er er en passende mængde til en gang råkost eller i supper. Disse halvstore er faktisk mere lækre end de kæmper, man kan købe i supermarkedet. Så sæt ambitionerne ned til selleri i den størrelse.

Du er allerede inde på, at det er vigtigt, at de skal vokse i fugtig jord og have masser af næringsstoffer. Fugtigheden kan man holde på ved at jorddække med et lag halm eller tang. Tang ser pænest ud, og da selleri har en fortid på stranden, tåler den de små mængder salt, som der kan være i tang. Fugtig jord er også afgørende for, at den tilførte kompost kan omsættes sommeren i gennem, så næringsstofferne kan blive frigivet til gavn for planternes vækst. Tørrer jorden ud, sker der minimal omsætning i jorden. Med kompost og tilpas fugtighed skulle du kunne få nogle pæne små selleri af ovennævnte størrelse, men vil du have nogle, som bare nærmer sig dem, du køber i butikkerne, så skal du tilsætte din havekompost noget husdyrgødning, eller måske bedre udlægge et vinterdække af husdyrgødning, så jorden er godt gødet fra start. Måske kan din pH-værdi være for lav – selleri trives bedst ved 6,5–7.

Men jeg tror ud fra din beskrivelse af din jord og kompost, at problemet ikke er manglende næring, men for dyb plantning. Selleri tåler ikke at blive plantet for dybt. De må aldrig plantes dybere, end de står i såbakken. Det er svært at lade være med at plante for dybt, da man ved plantning i den dybde, de har fra såning, får nogle planter, som vælter ud til siden. Især hvis de er små ved udplantning. Lad dem vælte – de finder ud af at vokse lodret igen.

Jeg tror ikke, at det hjælper at så selv. Bortset fra at du ved tidlig såning og en gang omprikling i potter kan lave et hold virkelig store og flotte selleri til udplantning. Her er der så to omplantninger, hvor du skal passe på ikke at plante for dybt.

Med hensyn til gulerodssmagen, så prøv et par forskellige sorter. Selv samme sort kan smage helt forskelligt i forskellige haver, ja endda forskellige steder i samme have. Sommergulerødder er oftest sødere end vintergulerødder.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor bliver mine sellerier så små?