Hvor finder vi kartoffelsorten Engblomme?

Vi leder efter en kartoffelsort, der muligvis hedder Gul Engblomme. Findes denne?

Med venlig hilsen
Tommy Christensen, marts 2007

Svar

Det er nok ikke Engblomme, men Æggeblomme, I er på jagt efter. Gul Æggeblomme eller bare Æggeblomme er en rund og fast kartoffel, som er gulkødet. Denne sort giver små kartofler og et ikke så stort udbytte. Den er meget velsmagende – det var en af de sorter min far dyrkede i haven i 1950’erne og 1960’erne.

Det er en ældre sort, som i mange år ikke har kunnet købes som læggekartoffel. Men den er fra ca. år 2009 igen blevet populær og kan købes flere steder som læggekartoffel.

Se mere om Æggeblommekartoffelen

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor finder vi kartoffelsorten Engblomme?