Kan man plante jordbær i foråret?

Jeg har aldrig dyrket jordbær før, men vil gerne prøve nu. Kan man kun sætte planterne i juli/august? Havde haft planer om at sætte dem her i foråret. Er det muligt? Hvilken slags kompost er den bedste til jordbær? Har læst at det ikke er så godt med kunstig gødning. Håber i kan hjælpe mig

Med venlig hilsen
Dorte Sillesen, marts 2007

Svar

Du kan godt plante jordbær først i april. Men du skal ikke forvente et stort udbytte. Udbyttet afhænger dels af, hvor gode planter, du får købt, dels af vejret den først måned efter plantning. Vær opmærksom på, at du ved plantningen ikke kommer til at begrave hjerteskuddet (der hvor de ny blade dannes), da planten så ikke vokser af betydning.

Du skal endelig ikke gøde dine jordbærplanter i foråret, hvis du vil have bær, da det får planterne til at sætte mange blade og færre bær. Jordbærplanter gødskes efter høst med kompost. Jordbær er ikke specielt næringskrævende, så en kompost lavet af planteaffald fra haven er tilstrækkelig.

Læs mere i artikler om jordbær.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man plante jordbær i foråret?