Kan kartofler holde sig hele vinteren ved optagning i august?

Kære Karna Maj

Du skriver i Havenyt uge 15, at det er en god ide at sætte kartofler nu, så de får en udviklingstid, inden skimmel sætter ind. Det harmonerer ikke rigtig med mine drømme om at have kartofler i jorden i efteråret til at gemme til vinter. Er der en kartoffel som egner sig til at gemme allerede fra juli/august?

Med venlig hilsen
Bodil Witt Dahlin, april 2007

Svar

Det er kun få år, at kartoffelplanterne ikke angribes af kartoffelskimmel. Men det forekommer, og de visner så naturligt ned i løbet af sensommeren.

Kartoflerne bliver man imidlertid nødt til at toppe af, hvis de angribes af skimmel, for at undgå, at det breder sig ned i knoldene med regnvandet og angriber dem. Toppene ødelægges under alle omstændigheder i løbet af kort tid, ofte få dage, så man vinder intet ved at vente med aftopningen.

Når man topper kartofler af i juli, har kartofler ikke nået at afmodne knoldene. De skal derfor ikke tages op, men blive liggende i jorden i minimum 3 uger, så knoldene når at afmodne, og der dannes en robust overflade. Normalt vil man tage dem op fra midt i august til først i september. Ved tidlig optagning kan man nå at så en efterafgrøde på stykket. Kartofler optaget fra sidst i august holder sig glimrende hele vinteren. Og det er nemmere at få dem tørret godt i solen i august end i efteråret. Og jo længere, man lader dem være i jorden efter midten af september, jo større risiko er der for sygdomsangreb.

Læs mere herom i artiklen Høst og opbevaring af kartofler

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan kartofler holde sig hele vinteren ved optagning i august?