Skal tagetes »stinke« for at være nyttig mod nematoder?

Jeg har for min urtehaves skyld plantet en masse tagetes. Da jeg ikke syntes at de orange blomster er verdens smukkeste, har jeg fundet en sort som er hvid og ca. 50 cm høj. Men den »stinker« ikke som de andre. Betyder det noget for nytteværdien eller er det alle sorter af tagetes der er lige nyttige som jordforbedring og mod skadedyr (nematoder)?

Med venlig hilsen
Malene, september 2002

Svar

Stort set alle tagetes virker mod nematoder, men de virker ikke lige godt i bekæmpelsen af nematoder. Nogle af de bedste arter er Tagetes patula og Tagetes erecta. Skal tagetes have den ønskede virkning, er det vigtigt at de når at blomstre, og at de er plantes/sået så tæt, at der ikke er ukrudt mellem dem. Så hvis det specielt er nematodebekæmpelsen du er ude efter, bør du vælge arter og ikke specielle sorter. Men det er jo ikke ofte man har brug for at bekæmpe nematoder hvert år. Nematodebekæmpelsen er vigtigst efter at man har haft planter af rosenfamilien (f.eks. roser, æbler, pærer, tjørn, mispel).

Om »stanken« er afgørende ved man ikke, men de mest virksomme tagetes stinker. Du kan jo have dine hvide tagetes fordi de er flotte, og fordi de er med til at give jorden organisk materiale.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Skal tagetes »stinke« for at være nyttig mod nematoder?