Kan man spise blade af blomstrende grønkål?

Mine grønkål står i fuld blomst efter anden års vækstsæsson. Kan det lade sig gøre at bruge de grønne blade til mad, selvom de er gået i blomst, de ser fine ud.

Med venlig hilsen
Bent Kallesøe, maj 2007

Svar

Prøv at smage på dem. De smager sikkert ikke særligt godt. De fleste planter, der går i stok (laver blomsteranlæg) får mere stærkt smagende blade, selv om de ser fine ud. Du kunne derimod have haft glæde af at spise blomsterstilkene, da de endnu var unge og kun i knop. Det er en stor delikatesse. Men jeg kan godt forstå at du overvejer, om de kan spises, for lige nu er der ikke meget at hente i køkkenhaven. Englænderne taler om »the hungry gap«.

Glæd dig over blomsterrigdommen – og høst evt. frø fra dem. Det kræver dog, at der ikke er andre blomstrende havekål end dine grønkål flere haver væk, da de ellers krydser.

Broccoliblomster

Blomstrende kål giver skyer at lysegule blomster – her broccoli. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man spise blade af blomstrende grønkål?