Kan selleri tåle frost?

Sidste år rådnede alle mine selleri. De havde fået lidt frost, fordi jeg var af den mening, at det var OK for selleri. I år vil jeg gerne være parat, hvis der viser sig frost. Er selleri frostfølsomme eller har der været andre forhold på spil? Er det OK at kule selleri ned under et halmlag? Kan det gøres for tidlig, så de får det for varmt?

Med venlig hilsen
Erik Graversen, oktober 2002

Svar

Selleri kan ikke tåle frost. Bladselleri skal helst dækkes selv ved let nattefrost. Normalt lader man knoldselleri sidde i jorden til oktober/november, afhængig af hvornår der kommer frost. De kan evt. beskyttes ved den første lette frost. Når de er taget op, skærer man evt. de største rødder af, fjerner yderbladene og sætter dem køligt og frostfrit i sand.

Måske kan man som ved gulerødder dække dem med halm eller løv for frost og evt. dække yderligere med en vintermåtte, hvis der kommer en rigtigt vinterperiode med barfrost eller hård frost. Du kan afprøve metoden på et lille antal, og opbevare resten efter den sikre metode. Inden man vælger den mulighed, skal man dog være sikker på, at man ikke har mosegrise, for så er der måske pludselig ingen selleri overhovedet. Mus kan også gå i gang under et dejligt dække – her er visne, våde blade mindre tiltrækkende som musebolig og madsted end tør halm under en vintermåtte.

Man skal ikke dække før vejret bliver køligt. Gammeldags grønsagskuler har man altid reguleret på halmdækket i efteråret efter vejret og taget noget af i milde perioder og dækket mere på ved udsigt til frost. Først ved egentligt vintervejr blev der lagt et tykt lag halm og derpå et lag jord på.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan selleri tåle frost?