Er det i orden at beskære mine tomatplanter?

Må man beskære tomatplanter? Jeg prøver at nippe topskuddene for at begrænse væksten. De fylder snart hele drivhuset her sidst i juni.

Med venlig hilsen
Morten Juhl, juni 2007

Svar

Du ikke bare må beskære tomatplanter – det er en nødvendighed, medmindre det drejer sig om busktomater (determinate sorter), som ikke skal beskæres, da de selv standser skudvæksten.

Du kan læse mere om tomaters vækstmåde i artikelen Tomater har forskellig vækstmåde.

Du kan læse om beskæring af tomater i artikelen: Knibning af tomater. Men det vil nok være lidt vanskeligt for dig nu at finde hoved og hale på en tomatjungle. Det er lettere at finde ud af at knibe »rigtigt« fra periodens start. Men der er jo ingen vej uden om, da tomaterne vil vokse endnu mere i løbet af de næste måneder – de stopper først skudvæksten til efteråret.

Hovedreglerne er, at topskuddet kniber man først af, når tomaterne ikke kan blive højere i drivhuset. Det er sideskuddene, man fjerner fra hovedstammen. Blomsterne og dermed tomaterne sidder på hovedstammen. Der kommer godt nok også blomster på sideskuddene, og enkelte kan godt bevares. Men jo flere sideskud, der bevares, jo mindre luftcirkulation bliver der inde i planten, og det kan meget let i de kommende måneder med høj fugtighed om natten i drivhuset give angreb af bl.a. gråskimmel på bladene. Det er i øvrigt en god ide her fra starten af juli at lade drivhusvinduerne stå åbne om natten for at minimere luftfugtigheden.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er det i orden at beskære mine tomatplanter?