Hvad kan man bruge overmodne ærter og bønner til?

Vi har haft stor glæde af vores buskbønne, Phaseolus vulgaris samt vores lave marvært ‘Kelvedon Wonder’, men vi er efter endt ferie kommet hjem til nogle temmelig tørre buske med temmelig gule og tørre bælgfrugter. Er de brugbare og i så fald hvordan? Kan de bælges, tørres, fryses eller noget helt andet.Vi håber på en løsning, da vi har temmelig mange planter.

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Flemming Lundsgaard, august 2007

Svar

Problemet er jo ikke ukendt – overmodne bønner og ærter smager bestemt ikke godt friske. Heldigvis er der flere muligheder for at udnytte dem:

  • Hvis bønnerne er udviklede, men ikke tørre endnu, kan I bælge dem og spise de umodne bønnefrø kogte i forskellige retter, hvor man ellers ville bruge kogte tørrede bønner. De smager meget bedre end tørrede bønner og er faktisk en delikatesse. De kan også fryses ned, men de skal blancheres inden nedfrysning. Kog dem evt. til de er næsten møre, så de kan kommes direkte i retten – ligesom når man har kogt en stor portion udblødte kogte bønner og lægger nogle af dem i fryseren til senere brug.
Friske bønnefrø

Friske bønnefrø er en delikatesse – her er det efterårets overmodne stangbønner, som er høstet midt i oktober. De blev brugt i en gang chili con carne. Når de endnu ikke er tørre, skal de kun koge kort tid. Foto: Karna Maj

  • Bønnerne kan tørres – se nedenfor og bruges senere efter udblødning og kogning. Det er dog lettere at høste dem friske og komme dem i fryseren, hvis man har plads nok.
  • Kelvedon Wonder er en spisesort i modsætning til de ærtesorter, der er beregnet til at koge til gule ærter. Jeg har ikke prøvet det, men antagelig kan man godt koge overmodne ærter og lave en ærtepure af det eller blende det til en ærtesuppe – lidt hen ad gule ærter. Resultatet bliver antagelig meget forskelligt efter, hvor friske eller tørre ærterne er. Er resultatet tilfredsstillende, så må de umodne ærter kunne fryses på samme måde som umodne bønnefrø, eller man kan koge og blende dem og fryse blokke ned med ærtepure til at komme i suppe i vinterens løb.
  • Man kan også høste frøene til såsæd – det kræver en omhyggelig tørring. Lad planterne stå til bønner og ærter er helt tørre engang i september. Måske skal planterne hives op og eftertørres f.eks. ophængt under et tagudhæng, i en carport eller lignende sted, hvor der er tørt og god luftcirkulation. Hvis bælge med frø stort set er tørre kan bælgene plukkes af og eftertørres indenfor. Man får den bedste kvalitet, når frøene tørres færdige inde i bælgen. Når de er godt tørre kan, tages frøene ud, og de gemmes i papirsposer. Bælgene kan lægges ud på en avis på gulvet, og man kan træde frøene fri af bælgene. Både ærter og bønner bevarer spireevnen i flere år ved tør og ikke for varm opbevaring. Med kun en ærtesort, vil sorten være bevaret uden problemer. Hvis I har haft flere bønnesorter, kan de krydse, men de gør det normalt ikke. Det kan spare jer for mange penge til frøindkøb i flere år.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvad kan man bruge overmodne ærter og bønner til?