Hvordan forhindrer jeg rust på purløg?

Hvad kan jeg gøre for at forhindre rust på purløgene? Mine purløg har lys og luft, men jeg har ikke lyst til at bruge dem som grønt drys, når de er så plettede af rust.

Med venlig hilsen
Rie Dixen, august 2007

Svar

Purløgsrust er et meget udbredt problem i køkkenhaverne i løbet af sommermånederne. Du kan trøste dig med, at du næste forår starter med fine grønne purløgsblade.

Der er ikke andet at gøre end at klippe toppen helt ned til jorden og omhyggelig fjerne den angrebne top, så der er mindst mulig risiko for at de nye blade smittes. Hvis du klipper her midt i august, kan du måske nå at få et hold fine grønne blade. Hvis purløgsplanterne er ret små og nyetablerede, skal du ikke klippe tilbage nu, da skal nå at samle energi til næste forårs blade, og en nedklipning tærer på energien i de små løg i jorden. Men godt etablerede planter kan sagtens klare en tilbageklipning her i sensommeren.

Hvis du kan lide purløg med hvidløgssmag, kan du i stedet for dyrke kinesisk purløg (kinaløg), som ikke angribes af rust. De er knap så tidlige, men da har man jo fin grøn purløg. Kinesisk purløg skal ikke klippes ned, de grønne blade står og kan bruges hele sommeren, og fra juli til september blomstrer de med fine hvide blomster.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan forhindrer jeg rust på purløg?