Må æbler inficeret med gul monilla kommes i komposten?

Før jeg vidste hvor smitsom gul monilla er, har jeg lagt en stor mængde smittede æbler i min kompostbunke. Hvad skal jeg gøre? Forsvinder smitten over tid eller skal jeg køre al den eksisterende kompost væk?

Med venlig hilsen
Ulla Snoer, december 2002

Svar

Det er rigtigt, at gul monilia er en meget smitsom sygdom, og det er også rigtigt, at den smitter fra overvintrende, angrebne frugter. Men disse frugter skal vel at mærke hænge indtørrede på grenene, for at de smittespredende sporer kan dannes.

Når frugterne lægges i komposten og det energirige frugtkød bliver omsat, fjernes grundlaget for smitten. De smittede frugter ophører simpelt hen med at eksistere, længe før end sporerne kan nå at blive dannet. Til gengæld er det vigtigt at få stukket komposten om, så man sikrer sig, at alle rester af frugter vitterligt også bliver omsat helt.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Må æbler inficeret med gul monilla kommes i komposten?