Hvordan komposterer man større mængder haveaffald?

Jeg har fået en henvendelse fra en kolonihaveforening der gerne vil lave fælles kompostering. Jeg har selv rimelig styr på en almindelig kompost på 1 × 1x1 meter. Men kender I til nogle erfaringer med større kompostanlæg, som man også gerne selv skal kunne håndtere uden store maskiner. Kan man f.eks. lave en beholder på 3 × 1x1 meter og så få samme effekt? Foreningen regner med, at købe en fælles kompostkværn til formålet. Resten skal kunne gøres med håndkraft.

Med venlig hilsen
Grøn Guide Hanne Lauritsen, januar 2003

Svar

Kompostering i den skala du taler om, er mulig, men kræver pasning af komposten. I forhold til fælleskompostering i beboelsesejendomme, har kolonihaven dog den fordel, at folk der nok ikke er tilbøjelige til at smide madrester i komposten. Kompostering i store lukkede beholdere er så vanskelig, at jeg ikke kan tilråde det.

En passende fugtighed er svær at få. Med ene haveaffald vil det i reglen blive for tørt. (Ved køkkenaffald ofte for vådt.) Men komposten kan lægges i miler. Passende mål for en mile (kompostbunke) er omkring 2 meter i bredden og omkring 1,5 meter i højden. Længde efter behov. Den bør ikke ligge direkte på jorden, men f.eks. ovenpå 5 cm flis eller halm til at opsuge kvælstof.

De bør nok indrette en opsamlingsplads, hvor folk kan læsse deres haveaffald af. Og så skal der udpeges nogle kompostpassere, som går ind for sagen, til at findele og fordele affaldet i miler, samt til at passse milerne.

Hvis der er meget græsaffald vil det brænde sammen, hvis det ikke blandes op med andet. Græsset vil på den anden side fremskynde komposteringen af mere træholdigt materiale. Milerne skal nok vandes undervejs, og desuden vendes på et tidspunkt under processen.

Hvis der er problemer med iberiske snegle i området vil jeg fraråde hele ideen. Jeg fraråder ikke kompostering i den enkelte have, kun fælleskompostering, idet haveaffaldet her bringes rundt (sammen med snegle og æg.). Det giver sig selv, at det er dumt at hjælpe med at sprede sneglene. Det er desuden sådan, at i de første faser af komposteringen, synes de iberiske snegle, at komposten er ineressant. Så bunkerne med nyt affald på en fælles-komposteringsplads kunne blive problematiske. Små kompostbunker i en privat have er overskuelige at checke og tømme for snegle. Herved adskiller det sig fra fælleskompostering. Kompostbunker, hvori affaldet er godt igang med at kompostere, eller ligefrem færdigkomposteret er dog ikke noget problem mht. sneglene efter min erfaring.

Med venlig hilsen
Susanne Mørk-Jensen
Agronom, Susannes have

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Solsikken

Alt til den økologiske have

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Hvordan komposterer man større mængder haveaffald?